Winterritten 2010 - 2011

10 okt. ’10 : het nieuwe winterritten seizoen heeft alvast zijn start niet gemist…niet minder dan 15 deelnemers kwamen opdagen (d.i. een evenaring van het absolute record v/h seizoen

2006-2007, toen ook in de 1ste winterrit!).

Onder ’n azuurblauwe hemel en onder bijna, zomerse temperaturen werd richting noorden gefietst : Zwevezele – Wingene – Ruddervoorde (via cross-parcours ‘Super Prestige’ …) en terug Torhout - Gits .

17 okt. ’10 : terug een mooie, najaarse fietsdag. Omwille van de jaarljkse TBR rally in en rond Roeselare moest de parcoursbouwer hiermee rekening houden met het kiezen van de streek; daarom was het richting Dentergem.

Rik Terryn was de pechvogel met een platte band. 65 km .

24 okt. ’10 : opnieuw een blauwe lucht met ’n beetje schaapjeswolken, maar te weten dat het ervóór (gisteren zaterd.), en juist erna (zond.midd.) pijpestelen heeft geregend, dan worden we weeral door de weergoden beloond!

5 hebben de korte verplaatsing naar Moorslede gemaakt, en ze hebben ’t zich allerminst beklaagd : het klassiekertje langs de boorden van de Leie, enkele kms. op Frans grondgebied, om zo weer terug te keren via het heuvelachtige Zandvoorde.

Zo hebben we dan weer gezorgd voor een gezonde, mentale ontspanning… weliswaar met bijkomende fysieke bezigheden : 3 lekke banden o.m. 2 x Bjorn, en 1 x Xavier.

En zoals “Piet Huysentruyt” het zo mooi kan zeggen : “En wat hebben we vandaag geleerd?” …Dat, een gewoon binnenbandje v/e koersfiets in een Mountainbike-wiel steken, lukt! En hiermee keert iedereen tevree naar huis, verlangd uitkijkend naar de volgende zondag…..

30 okt.’10 : ook op ’n zaterdagnamiddag kan het weer niet meer stuk (15 à 16°, ’n prachtig, nazomerse sfeer…het heeft echter vanmorgen nog geregend

tot 09.00 u.!).

Slechts 3 actievelingen komen opdagen… Duidelijk de hardliners in deze – zo goed als – rustigste fietsperiodes van ’t jaar, te zien aan de weinige fietsers die deze namiddag onze wegen kruisten;

De wegen lagen er wel zeer bevuild bij, niet voor fiets-freaks, die de glans en glitter van hun fiets als “sneeuw voor de zon” zouden zien wegsmelten…

Met een lichte zuidwester op kop – zoals het hoort - trekken we richting Kemmel doorheen het rustige Heuvelland; de afwezigen hebben – zoals altijd – ongelijk…

07 nov. ’10 : veel regen op vrijdag & zaterdag, maar op zond.morgen trekt de lucht weer mooi open; wat zijn we tothiertoe toch goed bediend hierboven (voor hoelang nog…)

Een 5-tal sportievelingen rijden het traditioneel parcours doorheen de “gezonde bossen” van Herstsberge aan een iets hoger tempo : tja met Xavier en Steven C. op kop, niet te verwonderen…

14 nov. ’10 : middenin een zondvloed dat België sinds ½ eeuw niet meer heeft meegemaakt (met zelfs 4 dodelijkse slachtoffers!), wagen het er 3 moedigen erop, om hun zondagse winteruitstap aan te vatten…en wat is het verrassende resultaat?...

’t 1ste uur nog wat gedruppel, en daarna een zachte regenloze restvoormiddag! Welgeteld hebben 2 eenzame fietsers onze wegen gekruist;

conclusie : er steeds in geloven is de boodschap; alweer een fietstrip dat ze ons niet meer kunnen afpakken;

het tochtje leidde ons via Passendale – Zonnebeke – Zillebeke – Zandvoorde (wind op kop), om dan met ’n lichte wind in de rug via St.Julien/Langemark en Tynecot weer af te zakken naar onze thuishaven.

21 nov. ’10 : winter-rustdag na de kampioenenviering

28 nov. ’10 : een snijdige noordwester en besneeuwde wegen brengen ons al vroeg in dit winterseizoen aan het sneeuwruimen, en naar een afgelaste zondags uitstap…

05 dec. ’10 : het blijft stevig vriezen en bijkomende sneeuwval deze week besluit ons, reeds van de zaterdag (tijdens de alg. vergadering), opnieuw ons wekelijks, sportief zondagsverzet af te gelasten…

wat staat ons de komende weken nog te wachten?

12 dec. ’10 : het jaarlijks tripje naar het pittoreske Zandvoorde komt niet in het gedrang : het dooi-w-kend berzorgt ons evenwel een massa vuiligheid aan fiets en kledij;

na wekenlange afwezigheid, brengt de schuchtere winterzon weer wat licht in deze donkere dagen…het klassiekertje-parcours, de ‘Tabaksroute’, ligt er niet zonder hindernissen bij (o.m. de slijkerige strook langs de Leie speelt ons parten, maar iedereen geraakt er heelhuids doorheen!).

Het opdagen van Dries Depoorter (ondertussen inwoner van Zandvoorde..) verrast ons geweldig; vader Jerry viel plat, en Dries kreeg ook ’n deel v/d pech.

6 winterfietsers hebben er vandaag weer met volle teugen van genoten .

4 hebben ’s morgens in de vroegte zelfs de verplaatsing met de fiets gedaan!

19 dec.’10 : hevige sneeuwval op zaterdag doet ons al vroeg besluiten ‘opnieuw’ (voor het 2de jaar op rij!) een streep te trekken door de traditionele ‘Kerstrit’.

Men gunt ons hierboven geen ‘Glühwein’- fietstochtje meer , geloof ik…..

26 dec.’10 : sneeuw en ijs smelten langzaam weg, maar we nemen geen risico, daar er zat.nacht toch weer wat korrelsneeuw is uitgevallen…(= nu al de 4de afgelasting deze winter!).

De klassieke oudejaarsdrink bij Frank komt echter niet in het gedrang; tradities zijn er om in ere te houden!

Dan maar “te voet” (Johan en Xavier) of met de wagen (Geert) naar Moorslede!

02 jan.’11 : de 1ste schuchtere zonnestralen v/h nieuwe jaar lachen ons toe!

4 fietsers staan al van in de vroege morgen om 08.00 u. paraat aan ’t lokaal, eentje wordt “opgepikt” onderweg in Hooglede en de 6de in St.Henricus.

Een warme ontvangst bij voorzitter Luc en Sonja staat ons te wachten :

Sonja heeft er haar nieuwjaarsdag voor over gehad, om lekkere rijst- en chocoladetaartjes te bakken! Heerlijk zeg, na al die winterellende v/d voorbije weken.

Dat al de nattigheid nog lang niet is uitgevallen deze winter, bewijst de kille regen op onze terugtocht…maar de energievolle kost van bij Luc hield ons allen sterk tot aan de finish! De 1ste 80 Kms. zitten erop!

09 jan. ’11 : eindelijk is de zon “in volle glorie” van de partij! Alle regen(“sneeuw”)kledij mag ver weg in de kleerkast opgeborgen blijven.

We kiezen voor de klassieke “Muizelmolenrit” richting Lendelede, Hulste, Oostrozebeke, Meulebeke over 57 Km.

6 aanwezigen waarvan de aanwezigheid van Ronald ’n aangename verrassing is.

16 jan. ’11 : We hebben af te rekenen met een stevige zuid-westen wind, daarom vertrokken we richting Zandvoorde.

Enkele hadden het vandaag wat moeilijk met die tegenwind.

Een nieuw gezicht vanmorgen, de fietsvriend van Gregory Herreman m.n. Marlon. De rit was 59 km lang en… we konden een voetbalmatch spelen met ons elven.

Zat. 22 jan. ’11 : wat op een namiddag wel eens meer opsteekt is de wind…en we zullen ’t geweten hebben;

met een strakke noordooster en ‘n weinig regen verlaten we Roeselare;

alover de bekende Spillebrug, trekken we zo richting Ruddervoorde – Veldegem – Zedelgem, om dan nog ’n ommetje via Kortemark nog wat meer kms. in de benen te krijgen,

Het nieuwe officiële seizoen nadert immers met rasse schreden…en hiermee kan de klassieke, conditie opbouw weer beginnen : in ‘t totaal ’n stevige 67 Km. met 6 deelnemers.

Uitzonderlijk eens gefietst op ’n zat. NM; zo kunnen we morgen zond.voormiddag naar de nieuwjaarsreceptie gaan.

30 jan. ’11 : een pracht van een zonnige zondagmorgen en 11 deelnemers, weliswaar vrieskou (- 3°), maar na enkele kms. is dat gauw vergeten…

V de 1ste keer met start aan lokaal “Stad Brugge”, waardoor ook voor ’n licht gewijzigd parcours kon worden gezorgd naar de klassieke Hertsbergse bossen. Uitzonderlijk eens een stop ingelast in “Wildenburg” voor ’n gezellig opwarmertje…

wat kunnen die winterritten toch idyllissch zijn! 55 Km.

06 febr.’11 : de afsluitende winterrit in dit 11de winterseizoen was er nog eens eentje van een “Flandrien-allure” met een zeer strakke zuidwester (tot wel 75 km/u!).

Natuurlijk een ideale gelegenheid om de conditie wat aan te scherpen, met het oog op het komende nieuwe clubseizoen, dat er nu toch wel stilletjes aankomt… de tocht gaat richting Merkem.

In ’t begin lag het tempo zeer laag (constant beuken tegen die zuidwester), maar de laatste 15 Km. haalden we wel 40 à 50 Km/u…

Tenslotte volgde nog ‘n gezellig onderonsje met een kleine winter-kampioenen- hulde voor “Xavier”; de winter heeft zijn charmes…(6 moedigen waren vandaag van de partij).